skip to Main Content

Een nieuwe visie op Facilitaire Dienstverlening

“Goedemorgen, wat leuk dat je er weer bent! We zagen je naam al op de lijst staan, welkom!”

Kijk, dát is nog eens een begroeting op een regenachtige maandagochtend. Het is alweer een paar maanden geleden dat ik hier mijn eindpresentatie met de resultaten en de aanbevelingen heb gehouden. Wat hier is? Hier is Hoogheemraadschap Rijnland, een waterschap gelegen in de stad Leiden.

Hello, it's me (again)

Vol frisse moed stap ik binnen op de eerste dag van mijn vervolgopdracht. Toen ik hier de vorige keer de voordeur uit liep, liet ik mooie aanbevelingen achter, die ik nu weer mag oppakken! Met mijn aanbevelingen gaan we het team Facilitaire Dienstverlening, een team met bevlogen en loyale medewerkers, naar een hoger niveau te tillen en op de kaart zetten.

Hoe ik dat ga doen? Door samen met de teamleden een visie voor het team te schrijven. Waar zien ze zichzelf en hun team over 5 jaar? Waar staan ze voor, wat is hun toegevoegde waarde? Maar ook: welke randvoorwaarden zijn er vanuit de organisatie? De teamvisie dient natuurlijk wel binnen de organisatievisie te passen.

Plan van aanpak

Daarnaast kijk ik samen met de teamleden naar hun werkprocessen. Wat zijn de triggers en de output? Hoe passen de processen binnen de overige processen binnen de organisatie? Waar is sprake van overlap en raakvlakken? Welke processen ontstaan ad-hoc en welke processen zijn voorspelbaar? De processen brengen we in kaart, een schematisch overzicht van waarde creatie en de (mogelijke) samenwerking zowel binnen het team als met overige teams binnen de organisatie.

Ook kijk ik naar de competenties binnen het team op dit moment en de nodige competenties voor een vooruitstrevend, innovatief en tactisch team van de toekomst. Er is veel binnen het team, kennis en vaardigheden, maar een durfal met een frisse blik zal het team niet misstaan. 😉

Visueel resultaten presenteren

Aan het einde van mijn tweede ‘eerste week’ verbaas ik me erover hoeveel mensen ik nog ken van de vorige keer, en hoeveel mensen mij nog herkennen. Ook krijg ik veel positieve reacties op het filmpje met de resultaten die ik op intranet plaatste bij het afronden van mijn vorige opdracht. Niet alleen de toegankelijke vorm van een Powtoon spreekt mensen aan, ook  de terugkoppeling wordt erg gewaardeerd; het filmpje was o.a. resultaat van hun input, dus herkenbaar.

De acclimatisatie periode is kort; makkelijk en snel vind ik de juiste mensen en alle informatie om verder te gaan waar ik de vorige keer gestopt ben. Dat ik ook makkelijk en snel de weg naar het bedrijfsrestaurant weet te vinden is mooi meegenomen.

Geschreven door: Olga

Back To Top
× Neem contact op