skip to Main Content

Inwerken op afstand in tijden van Corona

Newsflash: middenin de Corona-lockdown je eerste werkdag hebben is niet ideaal.

Onwennig zit je in vol ornaat thuis, terwijl je helemaal geen collega’s ziet en je vooral thuis aan het lezen bent. De dag erna kijk je naar je mantelpak en denk je: ‘ach, casual Wednesday it is!’ Uiteraard heb je thuis lekkerdere koffie en is wat langer slapen fijn, maar als je vol energie aan je nieuwe opdracht wil beginnen en zin hebt om meters te maken, lijkt thuiswerken dat lastiger te maken. Want hoe werk je een nieuwe collega in op afstand? Daarom deel ik in deze blog mijn ervaring (en 3 tips!) over inwerken op afstand in tijden van Corona.

Aan de slag

Mijn eerste week bestond uit lezen, veel lezen. What else is new, dat hoort erbij! De tweede week begon ik een plan te schrijven. Dat ging best lekker, ik kreeg er energie van om creatief op zoek te gaan naar hoe ik mijn werk als beleidsregisseur op afstand zou kunnen doen. Met behulp van Design Thinking bedacht ik een deductief plan, met als eerste fase: empathie! Laat dat nou toevallig nét goed van pas komen in deze corona-tijd. Zonder vooroordelen en aannames op zoek gaan naar wat het vraagstuk nou echt is. Gewoon, door empathisch te zijn en het gesprek aan te gaan. Tof! Hier krijg ik energie van. Nog even de juiste collega’s erbij vinden, hun input verwerken en we konden van start.

Geen ellebooggroet, maar Zoomgroet

Tja, die collega’s. Ik wist eigenlijk niet wie dat waren, had nog geen e-mailadressen, kon nog niet in het systeem en had pas een paar dagen later weer een Zoom-afspraak met mijn leidinggevende.

Oftewel: hoe ik had bedacht dat het zou gaan, zo ging het niet.

Gelukkig was er een beleidsregisseur die besloot mij wat verder op weg te helpen; mijn nieuwe inwerkbuddy! Met wat hulp van hem had ik binnen no time een e-mailadres, kon ik in m’n agenda en kon ik in de systemen. De tijd lijkt stil te staan. Processen worden tijdelijk stilgelegd omdat de prioriteit nu ergens anders ligt. Mijn oh zo briljante plan staat niet bovenaan dat prioriteitenlijstje van anderen op dit moment. Logisch. Alleen, wat doe je dan wel?

Kennismakingsgesprekken via Zoom zijn eigenlijk hartstikke leuk. Je leert iemand meteen kennen op een informele manier, en je merkt de bereidheid van mensen om je op weg te helpen. Net zo ongemakkelijk als het voelt om jezelf uit te nodigen op een feestje, voelt het om jezelf uit te nodigen voor een bijpraatmoment van je nieuwe team. Maar hé, een uur na die kennismaking kreeg ik een uitnodiging voor dat bijpraatmoment in m’n mail. Ik ben er virtueel bij volgende week!

3 tips voor het inwerken op afstand

Lang verhaal kort: inwerken op afstand lijkt nog niet ideaal, maar het kan juist veel creativiteit losmaken in je. Die energie is top om op door te werken; daar krijg je weer energie van. Wat ik geleerd heb is nuttig voor iedereen, of jij nou die nieuwe collega bent of dat jij die nieuwe collega krijgt. Mijn drie tips voor het inwerken van nieuwe collega’s in Corona-tijd zijn:

Tip 1: Geef ruimte aan creativiteit
Tip 3: Betrek nieuwe mensen bij alle processen en overleggen die nog wel doorgaan
Tip 2: Zorg voor een inwerkbuddy

Ben je op zoek naar meer tips of wil je hulp bij het werven/selecteren/inwerken op afstand? Stuur een bericht naar Sandi@jongenfris.nl

Heel veel succes en sterkte in deze bijzondere tijd!

Geschreven door: Kirsten

Back To Top
× Neem contact op