skip to Main Content
Het sociaal domein is in beweging

We gaan van een verzorgingsstaat, naar een participatiemaatschappij. Hierdoor krijgen mensen zelf meer verantwoordelijkheid en gaan organisaties – zoals gemeenten en zorginstellingen – zich vooral richten op de zelfredzaamheid van de inwoners. Schitterend toch? In theorie wel. In de praktijk heeft het wat haken en ogen. En we weten allemaal dat er in theorie geen verschil is tussen theorie en praktijk – maar in de praktijk wel.

Zelfredzaamheid wordt langzamerhand overgedragen van rijksniveau naar lokale instellingen en van daaruit naar de inwoners. Hierdoor mogen gemeenten steeds meer zelf bepalen. Dit is een mooie kans om als gemeente een eigen invulling te geven aan het sociaal domein. De uitdaging hierbij is dat gemeenten (en andere aanverwante organisaties) zoekende zijn hoe ze hier invulling aan willen geven. Want iedere gemeente heeft haar eigen unieke samenstelling van inwoners en zij hebben ook hun eigen unieke behoeften. Door de decentralisering krijgt de gemeente de kans om haar dienstverlening aan te laten sluiten op die unieke behoeften van haar inwoners. Zo kan de inwoner dus écht op nr. 1 gezet worden. De vraag is dan natuurlijk wel: wie zijn mijn inwoners en welke behoeften hebben zij?

Deze veranderingen zorgen ervoor dat er een nieuwe denk- en werkwijze ontstaat. Hierdoor is er ook behoefte aan nieuw beleid en aan nieuwe processen. Inhoudelijke beleidskeuzes die in theorie de beste keuze zijn, kunnen in de praktijk minder makkelijk uitvoerbaar zijn. En hoe ga je als organisatie dan om met dat spanningsveld? Voor klantgerichte dienstverlening is het belangrijk om vooral te kijken naar de effecten en het resultaat van het nieuwe beleid. Om dit voor elkaar te krijgen, is er vaak samenwerking nodig tussen meerdere partijen om gezamenlijk een probleem op te lossen. En als deze partijen niet gewend zijn om met elkaar samen te werken, dan kan dit best een uitdaging zijn.

Het is niet meer dan normaal dat de recente ontwikkelingen allerlei vragen oproepen: Hoe pakken we de veranderingen binnen het sociaal domein aan? Hoe zorgen we ervoor dat het nieuwe beleid leidt tot betere dienstverlening? Hoe zorgen we ervoor dat de inhoud leidend blijft en dat het ‘systeemdenken’ niet de overhand krijgt? En hoe kunnen wij het beste communiceren met de inwoners/klanten?

Wij begrijpen heel goed dat een steuntje in de rug of een helpende hand heel welkom kan zijn bij dit soort structurele veranderingen. Met onze frisse blik en innovatieve denkwijze willen we dan ook heel graag bijdragen aan de huidige ontwikkelingen. Benieuwd hoe wij van toegevoegde waarde kunnen zijn? Geef ons dan een belletje!

Het sociaal domein is pas écht sociaal

als het aansluit op de leefwereld van de inwoners

Hier zijn wij voor gemaakt

Binnen het sociaal domein nemen wij verschillende rollen op ons. Dit doen wij op een moderne en innovatieve manier. Onze frisse blik geeft nieuwe inzichten. We stellen vragen die jou verder helpen en zetten het resultaat voorop.

Je kunt ons bijvoorbeeld vinden in de rol van:

(Junior) Adviseur Sociaal Domein
Projectleider Participatie of Wijkgericht Werken
Coach Sociaal Domein
Adviseur Klantbeleving
Begeleider Proeftuin

Dit zijn wij

Young Professionals met een frisse blik en een doe-mentaliteit. Wij noemen onszelf daarom Frisdoeners. Wij bekleden verschillende functies en komen in verschillende kleuren en maten. Ondanks de uiteenlopende rollen hebben Frisdoeners veel met elkaar gemeen. We hebben namelijk allemaal een bepaalde mindset en een frisse kijk op publieke organisaties met een frisse aanpak.

Frisdoeners zijn:

Energiek en werken graag met verschillende soorten mensen
Adaptief en doen wat nodig is, in plaats van wat een functieomschrijving zegt
Leergierig en begrijpen dat fouten maken daar een logisch onderdeel van is
In staat om de huidige manier van denken en handelen uit te dagen
Sociaal ingesteld en hebben brede interesses
Makkelijk in de communicatie en geven hun mening
Ambitieus en willen de wereld beter achterlaten dan zij haar aangetroffen hebben
Wij zorgen voor vernieuwing en innovatie binnen
Bij o.a. deze organisaties
Bij o.a. deze organisaties

Ik kan een frisse blik gebruiken

Heb je een uitdaging waar wij jou bij kunnen helpen of ben je benieuwd welke meerwaarde wij kunnen hebben voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op en daag ons uit, we denken graag met je mee.

Sandi 2

Sandi Dijakovic
Initiator van Jong&Fris

Jong en Fris Lotte -HR-uitsnede

Lotte Dekkers
Fris Connector bij Jong&Fris

Yesss ik ben een Frisdoener!

Heb jij de kwaliteiten van een Frisdoener en wil jij graag bij een (semi-)overheidsinstelling aan de slag met een toffe opdracht? Kom dan eens langs, ik drink graag een kopje koffie met je om je te leren kennen.

Back To Top