skip to Main Content

HDSR – vernieuwde aanvraagprocedure

De vraag van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR) was: hoe ervaart onze klant de procedure voor het aanvragen van een vergunning? De afdeling vergunning en handhaving wilde graag hun klant beter leren kennen en de dienstverlening verbeteren vanuit de behoefte van deze klant.

Frisdoener in actie:

Onze Frisdoener Benthe is naar de klant toegegaan om aan hen te vragen wat zij bijvoorbeeld wel en niet begrepen van de aanvraag of website. Van boeren tot particulieren: Benthe ging op  avontuur door de provincie om hun ervaringen op te halen. Met een casus onder de arm schoof ze bij mensen aan de keukentafel om samen de aanvraagprocedure te doorlopen, ondertussen stelde ze een heleboel vragen.

Jong&Fris is van toegevoegde waarde geweest voor onze organisatie, omdat we onze doelgroep(en) nu veel beter kennen.

Het frisse resultaat:

Aan de hand van de verhalen die ze bij de klanten ophaalde is Benthe samen met HDSR een nieuwe aanvraagroute gaan bedenken. Hiervoor ontwikkelde Benthe persona’s: dit zijn archetype klanten. Persona’s helpen organisaties om hun doelgroepen beter te leren kennen en zo hun dienstverlening te verbeteren. Dit resulteerde uiteindelijk in een super handig boekje dat organisaties stap voor stap helpt hun klant te leren kennen en dienstverlening te verbeteren. En niet alleen op het gebied van vergunningen! Bekijk ‘m hier: Boekje Klantgerichte Dienstverlening.

Over haar project en de werkwijze in het boekje mocht Benthe uiteindelijk komen vertellen tijdens een bijeenkomst van de themagroep Digitale Dienstverlening bij de Unie van Waterschappen. Bekijk hier het filmpje:

jong en fris

Wil je meer weten over de aanpak van Jong&Fris of onze opdrachten over betere dienstverlening?
We vertellen je er graag over!

Sandi Dijakovic
Initiator bij Jong&Fris

  06 24 22 12 16
  sdijakovic@jongenfris.nl

Back To Top
× Neem contact op