Blog Laatste nieuws en updates

  • Kim-De-Jong.jpg

    Een frisse start

    Ik heb mijn eerste (zeer) onsamenhangende telefoongesprek gevoerd, ik heb nee’s te horen gekregen, ik ben al verkeerd gereden (ondanks de navigatie…), heb m’n afspraken al door elkaar gehaald, een keer de verkeerde naam in een e-mail gezet en ik heb al met m’n mond vol tanden gestaan.

    Maar, ik heb in m’n eerste weken ook al direct eigen afspraken gehad, gelachen aan de telefoon, honderd keer (voor mijn gevoel) naar het noorden gereden, minstens 20 keer getankt, mijn inbreng wordt serieus genomen, ik voel me onderdeel van een groter verhaal, draag bij aan de vernieuwing van de overheid, word uitgedaagd door m’n collega’s en mag met heel veel mensen praten die interessante ideeën hebben (en soms ook niet…).

    Welkom bij mijn eerste weken bij Jong&Fris. Dagelijks zetten wij (ik zeg al ‘wij’!) ons in voor vernieuwing bij de overheid.

    Ik merk dat vernieuwing een uitgehold begrip is, zelf vind ik het ook snel zo abstract. Net als integraal werken, klantgericht zijn. Maar uit mijn gesprekken met ambtenaren blijkt dat dit niet slechts loze modewoorden zijn, het zijn échte ontwikkelingen die nu spelen. Iedereen wordt er alleen mee dood gegooid en daarom verliest het zijn kracht…

    Dus, skip de termen! (Doe je voordeel met deze tip; het scheelt je ook weer een onsamenhangend gesprek waarin je met hetzelfde woord iets anders bedoelt). De methoden zelf zijn heel waardevol, dus die skippen we niet. De methoden van Design Thinking, Lean, Scrum, etc. hebben eigenlijk heel veel gemeen met de manier van onderzoek doen dat je leert bij sociale wetenschappen.

    Vanuit deze studieachtergrond ben ik gewend om te beginnen met ‘veldwerk’. Theoretische verkenning, interviews met stakeholders en observatie. Voor mij is dit een logisch begin vóór je iets kan zeggen over hetgeen je onderzoekt. Ik kom nu vier weken bij verschillende overheden over de vloer en ik moet zeggen dat elke keer als ik hoor dat ze meer ‘klantgericht’ willen gaan werken, ik verbaasd ben over hoe het er nu aan toe gaat. Er wordt beleid geschreven, dan uitgevoerd en dán pas gevraagd aan de klant/inwoner of dit goed werkt en wat er dan wel/niet goed werkt (streep door wat niet van toepassing is). Naar mijn mening is dit een opmerkelijke gang van zaken, om verschillende redenen;

    Reden 1: Je gaat ervan uit dat jij beter weet wat nodig is, dan degene om wie het beleid gaat
    Reden 2: Je blijft hangen in jouw eigen assumpties, omdat je niet wordt uitgedaagd om anders te denken
    Reden 3: Je wil klantgericht zijn, maar de klant komt pas aan het eind van het proces aan bod
    Reden 4: Het werkt snel schakelen tegen, omdat het niet makkelijk aan te passen is, het héle beleid al is namelijk geschreven
    Reden 5: Het is duur als het niet blijkt te werken
    Reden 6: De inwoner/klant wordt geen deel-eigenaar van de oplossing, omdat hij niet is meegenomen in het proces (daarbij; dan is het ook makkelijk voor de inwoner/klant om ‘de overheid’ de schuld te geven als het beleid niet zo goed werkt)

    Natuurlijk is een gemeente er niet om alleen maar te doen wat een inwoner wil, maar je zal samen een manier van werken moeten vinden, die voor allebei werkt. Ik vind het interessant om te zien dat bij de meeste overheden wel leeft dat er iets anders moet gebeuren, iets vernieuwends, maar de vraag is vooral HOE dan.

    Er gebeuren al ontzettend veel leuke dingen wel, zoals bewonersgroepen die gemeenten advies geven en jongeren die ruimte krijgen om hun ideeën door te voeren, maar het is nog vaak erg ad hoc.

    Ik heb de waarheid ook (zeker) niet in pacht, maar ik weet wel dat ik als inwoner van een gemeente nog nooit ben gevraagd wat ik van bepaalde oplossingen vind, en of ik misschien leuke ideeën heb. Ik zou graag mijn frisse blik geven! En met mij nog veel meer jonge, energieke mensen… Oh, en graag zowel op beleidsniveau, als op management niveau, omdat die lagen beide cruciaal zijn om een lerende organisatie te worden.

    Ik ga in ieder geval heel veel luisteren en uitvinden te komende tijd, ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken? Wat willen jullie meegeven? Waar moet ik echt eens gaan kijken? Laat het me weten!

    Kim De Jong

    Lees verder

  • the-new-yorker-cartoons-fb2__700-png.jpg

    Innovatie, wat is het eigenlijk?

    Door: Sandi Dijakovic

    We kunnen er niet meer omheen: termen als (sociale) innovatie, (digitale) transformatie, participatie, van buiten naar binnen werken, aanjager, dwarsdenker etc. Daaruit kunnen we opmaken dat er een hoop gaande is op dit gebied. Als we het aantal gepubliceerde artikelen, ‘sexy’ functietitels op Linkedin en het aantal recent uitgebrachte boeken moeten geloven, kunnen we vaststellen dat we met z’n allen heel goed bezig zijn. Hoe kan het dan zijn dat mijn ervaring mij anders doet geloven?

    Lees verder

  • Schermafbeelding-2017-03-16-om-09.32.31.png

    Mijn eerste week bij..

    Door: Thomas Otterman

    Soms kan het snel gaan! Op de ene dag ben je fanatiek op zoek naar een mooie uitdaging en een week later begin je ineens aan het vormgeven van de Omgevingswet. Tussen mijn eerste gesprek met de gemeente  Assen en mijn eerste werkdag zaten amper 10 dagen. Geen lange procedures dus, direct actie! Mijn eerste indruk van de gemeente was dat de mensen daar staan te springen om vooruit te gaan. Ik zie het als mijn taak om daar nog wat frisse ideeën aan toe te voegen!

    Lees verder