skip to Main Content

Beste manager, de volgende generatie komt eraan.

Heb jij een favoriete quote die je gewoon lekker laat voelen als je het leest? Waar je misschien iets van hebt geleerd. Die je ogen een klein beetje heeft geopend? Onlangs had ik zo’n a-ha moment. Ik kwam het volgende citaat tegen:

‘People leave managers – not companies’ – Marcus Buckingham

…WOW! De uitspraak komt bij Marcus Buckingham vandaan, Buckingham is een gerenommeerd onderzoeker bij onderzoeksinstantie Gallup en helpt in het dagelijks leven managers wat het verschil is tussen een goede en een slechte manager. Het gaf mij de juiste inspiratie om iets te schrijven over (en voor) een veelvoorkomende klant van Jong&Fris:

Beste manager, de volgende generatie kom eraan!

Generatie Manager

In deze blog gaan we het verschil zien tussen een ‘pre-Generatie Y’ en een ‘Generatie Y-proof’ manager. Zijn de verschillen echt zo groot? Ja, die zijn fundamenteel. Bovendien goed om te weten dat Generatie Y ook wel bekend staat als de ‘millenials’. Zij zijn geboren tussen 1981 en 1996 en de kinderen van Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1955) of Generatie X (geboren tussen 1960 en 1980).

Beste manager, de volgende generatie komt eraan. En nu?

Laat ik eerst even duidelijkheid scheppen wat betreft het verschil tussen een leider en een manager. Een manager wordt veelal gezien als een rol, iets waar je in groeit. Managers hebben vaak een dubbelrol: hij of zij is een coach voor het team en zit aan tafel bij de directie namens het team, niet andersom. (Hoewel de functie manager toch nog vaak als ‘beloning’ gegeven aan de langstzittende medewerker.) Een leider ben je. Geboren leiders durven moeilijke keuzes te maken om bepaalde (bedrijfs-)doelen te bereiken. Bovendien trekken ze vaak veel verantwoordelijkheden naar zich toe, om de grip op het behalen van die doelen in handen te houden. In mijn ogen is een leider daarom extern gericht en een manager intern gericht.

Daardoor betekent dit een groot verschil in talent, mindset, skills and so on and so forth. Managers moeten ervoor zorgen dat ‘het gebeurt op de werkvloer’. Een belangrijke rol, echt mensenwerk! Dus, in mijn ogen heeft een manager idealiter viertal taken:

Selecteren (van capabel personeel)
Verwachtingen managen
Motiveren
En ontwikkelen

Verschillende manieren van managen

Managers (veelal Generatie X of zelfs ouder) hebben een bepaalde manier van managen, laten we het conventioneel noemen. Naast politieagentje spelen, wat bij bedrijven nog veel voorkomt (is zó jaren ’90), maken ze maar zo af en toe tijd om één van de bovenstaande punten aan te stippen. Deze manager wrijft in zijn of haar handen: ‘Ok, nu ga ik eens iemand motiveren’.

Het fundamentele verschil tussen Generatie Y en X is een fundamenteel andere kijk op werk. Voor Generatie X is werk een middel om alle leuke dingen in het leven te kunnen veroorloven. Daarom heeft hun focus jarenlang op het verwerven van status (universitair diploma, goed betaalde baan, hoge positie(s) bekleden) en persoonlijk leiderschap gelegen. Voor Generatie Y is werk een verlengde van hun privéleven. Ze hebben vanaf jongs af aan te horen gekregen dat ze de wereld kunnen veranderen. Ze willen authentiek kunnen zijn. Plezier hebben. Zich ontwikkelen (op een manier waar zij zich goed bij voelen!).

Generatie Y-proof managen

Beste manager, er is geen tijd meer voor struisvogelpolitiek. Deze generatie staat op de stoep: in 2020 maken ze 50% uit van de werkvloer. Het is tijd om deze kans aan te grijpen en een frisse wind door je organisatie te laten gaan! In de blog Het geheim voor het recruiten van echt talent laten we zien waar je op moet letten als je opzoek gaat naar nieuw talent voor je organisatie.

Vind je het nog spannend  om ‘Generatie Y-proof’ te managen? Wij laten je zien wat het grootste verschil is tussen ‘conventioneel’ en ‘GenY-proof’ managen:

Selectie: op basis van ervaring, intelligentie en vastberadenheid versus vooral op talent (naast de andere drie)
Verwachtingen: door de juiste stappen te formuleren versus door kaders aan te geven waar Generatie Y zelf de ‘hoe’ mag invullen
Motivatie: inzicht en ontwikkelng van zwaktes versus focus en ontwikkeling van sterke kanten
Ontwikkeling: helpen te leren en fouten te maken

De werkvloer stroomt vol met de volgende generaties, je kunt er bijna niet omheen. Wendbare organisaties stellen zich flexibel op en omarmen deze nieuwe, frisse generaties. Wij bij Jong&Fris geloven dat deze organisaties zo toekomstbestendig zijn. En blijven.

Wil je meer over hoe je jouw organisatie kunt voorbereiden op de volgende generatie én tegelijkertijd toekomstbestendig worden? Lees dan de blog Zo word je een toekomstbestendige organisatie.

Back To Top
× Neem contact op